Onderstaande informatie is helpt u bij het kiezen van de juiste schroef voor uw buitenboordmotor. Hieronder vindt u de basis informatie over schroeven voor buitenboordmotoren.

Indien u na het lezen van onderstaande informatie nog steeds vragen heeft dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
schroef informatie 3 of 4 blad
Wat is beter een 3 of 4 blads schroef?
Op die vraag kunnen we geen antwoord geven. Beide schroeven hebben andere eigenschappen. Een 3-blads wordt doorgaans gebruikt indien uw doel een hogere snelheden is. Een 4 blads geeft over het algemeen een hogere stuwkracht en een rustiger vaart ( minder toeren, gelijkmatigere belasting schroefas (slijtage lagers / tandwielen!)). Als u gaat trollen dan is een 4 blads schroef dus een uitstekende keuze!
Hoe bepaal je de diameter van de schroef? (D)
De diameter kunt u bepalen door en denkbeeldige circel over de top van de schroefbladen (rode circel) te nemen. Deze wordt aangegeven in inches ( 1 inch is 2,54 cm)
schroef informatie Pitch
Hoe bepaal je de Pitch van de schroef? (P)
De pitch is de theoretische afstand die een schroef aflegt door het water bij 1 omwenteling.
Een 13 inch schroef zou dus 13 x 2,54 = 33 cm per omwenteling verplaatsen, ervan uitgaande dat er geen verlies aanwezig is ( bv doorslippen).
schroef informatie links of rechtsdraaiend
Is mijn schroef rechts- of linksdraaiend?
Meestal wordt bij een enkele motor ( 1 buitenboordmotor achter de sloep of boot) een rechts draaiende schroef gebruikt. Als er 2 buitenboordmotoren zijn gemonteerd wordt een linkse- en een rechtse schroef gebruikt om het zogenaamde wieleffect op te heffen.
schroef informatie Gecupte bladen
Wat zijn gecupte schroef bladen?
Het cuppen van bladen is doorgaans  in gebruik bij snelle (race) boten. Hierdoor ontstaat maximale stuwdruk bij hoge rotaties en verminderen de trillingen. Een gecupte propeller blinkt uit door een grote efficiëntie bij hoge snelheden en een minimale cavitatie bij zware belasting.
schroef informatie Rake
Wat is de rake van mijn schroefblad?
Rake is de horizontale hoek van de bladen. Door de bladen onder een horizontale hoek te plaatsen zal de eigenschap van de schroef op de boot veranderen (en dus de prestaties). Een negatieve hoek heeft als eigenschap dat de de schroefbladen sterker worden ( bvbootraces) een positieve dat er bv een grotere gebruikt kan worden (stuwkracht). Doorgaans zal de standaard 3- of 4 blads schroef toereikend zijn voor het recreatief gebruik.
Overwegingen bij bepalen schroef
Bepaal het bouwjaar, merk, model en aantal pk van uw motor.
Bepaal de diameter door het meten van de afstand van de top van uw schroef tot aan het midden van het asgat. Doe dit getal x 2 en deel de uitkomst door 2,54 U heeft dan de diameter in inches.  Uiteraard kunt u hiervoor ook terecht in het originele onderdelen boekje of handleiding van de motor.
Van welk materiaal is de schroef? Aluminium of RVS??
 
Wat is het doel van mijn schroef? Wat weet ik en wat wil ik?
Type boot (kruiser, ski-, visboot etc) ?
Welke schroef heb ik momenteel?( Merk, model, diameter, pitch, en evt cupping) ?
Motor toerental bij volgas ?
Topsnelheid bij volgas ?
Normale bedrijfshoogte (motors verliest 3% kracht per 330 meter ? In Nederland zal dus doorgaans geen verlies optreden, maar dat kan anders zijn als u de boot mee neemt op vakantie.