Het Sloepen Centrum Uitgeest kan het onderhoud uitvoeren aan alle merken buitenboordmotoren.

Mercury, Honda, Suzuki, Evinrude, Yamaha, Tohatsu, Johnson, Parsun en Nimarine.

Omdat wij het belangrijk vinden dat u uw tijd op het water veilig, zorgeloos en met veel plezier doorbrengt geven wij u graag wat tips met betrekking tot het onderhoud. In veel gevallen kunt u zelf uw buitenboordmotor in goede conditie houden. Maar voor het jaarlijks onderhoud kunt u het beste bij het Sloepencentrum langs gaan. Elke buitenboordmotor heeft onderhoud nodig. Wij adviseren om aan het einde van ieder vaarseizoen een onderhoudsbeurt te plegen. Zo is de buitenboordmotor winterklaar, start hij ook het volgende vaarseizoen weer zonder problemen en voorkom je dure reparaties.

Brandstofstabilisator

Als het zomerseizoen is afgelopen en je de buitenboordmotor wil afkoppelen als voorbereiding op de winter, is het verstandig om alle benzine uit de carburateur, de leidingen en de tank te laten lopen. Ongelode benzine bevat namelijk een hoge concentratie methanol. De methanol verdampt uit de ongebruikte brandstof, waardoor er een olieachtig bezinksel overblijft. Dit kan ervoor zorgen dat de carburateur verstopt raakt. Het gevolg: de motor gaat onregelmatig lopen en draait niet meer stationair. In het ergste geval kan het zelfs leiden tot het pingelen van de motor, waardoor er schade aan de zuiger optreedt. Pingelen is het ongecontroleerd zelf ontbranden van de gasmengsels, waardoor er verbranding plaatsvindt, voordat de zuiger boven is. Hierdoor kan de buitenboordmotor gaan schokken en trillen.
Om bovenstaande te voorkomen kun je brandstofstabilisator aan de brandstof toevoegen. Brandstofstabilisator zorgt ervoor dat het octaangehalte in de brandstof op peil blijft. Let er bij het toevoegen van de brandstofstabilisator op, dat deze ook in de carburateur komt. Het octaangehalte geeft de zuiverheid (klopvastheid) van de brandstof aan. Hoe lager het octaangetal, des te eerder de brandstof tot ontbranding komt. Bij een te laag octaangetal kan de motor gaan pingelen.

Tandwielhuis

Onderin het staartstuk van de buitenboordmotor bevind zich het tandwielhuis. Het is belangrijk dat het tandwielhuis van verse olie is voorzien. Zeker als de buitenboordmotor ook vorst moet kunnen doorstaan. Tijdens het varen is er mogelijk wat water vermengt met de olie in het tandwielhuis. Als deze bevriest kan het huis openbarsten of ernstig beschadigen.
Smeeronderdelen
Smeer 1 en bij veel gebruik van de buitenboordmotor 2 keer per jaar de kabels, gashendels en schakelstangen.

Anode

De anode op het staartstuk van uw buitenboordmotor zorgt voor het tegengaan van galvanische corrosie. Het metaal van de anode wordt aangetast door het water, wat voorkomt dat de metalen onderdelen van de buitenboordmotor zelf worden aangetast. Vervang de anode voordat deze volledig is weggesleten. Buitenboordmotoren zijn direct gekoelde motoren, waarin ook anodes in de koelkanalen zijn aangebracht. Deze voorkomen elektrolytische corrosie. Ook deze anodes moeten tijdig vervangen worden. Het verven of beschermen van de anode met een coating is zeer onverstandig. Dit vermindert haar effectiviteit.

Bougies

Controleer elk jaar de bougies van uw buitenboordmotor en vervang deze zo nodig. Als een bougie erg vet of beschadigt is moet deze gereinigd cq vervangen worden. Vervang de bougies in ieder geval als de contactpunten zijn beschadigd. Het vuil kun je met een harde (metalen) borstel en een niet-pluizende propere doek wegvegen. Eventueel kun je benzine gebruiken voor de reiniging. Blaas ze tot slot goed droog.
Conserveringsolie buitenboordmotor
Om te voorkomen dat de cilinderwanden gaan roesten tijdens de winter kan er een conserveringsolie worden gebruikt in de buitenboordmotor.

Benzinefilter

Het benzinefilter kan tijdens het varen vies worden. Het is verstandig deze aan het einde van het seizoen te controleren. Mocht deze beschadigt zijn of erg vies, vervang deze dan. Let hierbij goed op het type. Papieren filters zijn niet geschikt voor buitenboordmotoren die op mengsmering werken. De filter wordt aangetast en verliest zijn werking.

Impeller

De impeller zorgt ervoor dat het koelwater door de motor circuleert. De impeller eenmaal per jaar vervangen is geen overbodige luxe. Ook door oververhitting kan de impeller beschadigen en vervangen moeten worden.Een kapotte impeller moet direct vervangen worden. Doe je dit niet, dan zal de buitenboordmotor oververhit raken. Om deze oververhitting te voorkomen is het raadzaam om de impeller eenmaal per jaar te vervangen.

Schroef buitenboordmotor

Aan het einde van het vaarseizoen moet de schroefas worden ingevet. Dit doe je door de schroef te demonteren door de borgpen te verwijderen. Controleer de schroef op beschadigingen en plaats indien nodig een nieuwe.

Buitenboordmotor opslaan

Als het vaarseizoen is afgelopen, is het verstandig om de motor overdekt de winter door te helpen. Het liefst op een plaats waar het niet vriest. Indien je de buitenboordmotor liggend bewaart, zorg dan dat de onderkant licht naar beneden wijst. Dit om te voorkomen dat er smeerolie in het luchtfilter komt. Nog een betere wijze van opbergen is gewoon rechtop.