Basis informatie schroef buitenboordmotoren

Deze informatie is belangrijk voor het kiezen van de juiste schroef voor uw buitenboordmotor. Hieronder vindt u de basis informatie over schroeven.
Mocht u nog vragen hebben kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

 schroef informatie 3 of 4 blad 3 of 4 bladen?
Een 3-blads schroef is doorgaans voor hogere snelheden. Een 4 blads schroef is doorgaans voor hogere stuwkracht en een rustiger vaart ( minder toeren, gelijkmatigere belasting schroefas (slijtage lagers / tandwielen!)).
Voor het trollen is een 4 blads schroef dus een uitstekende keuze!Bepalen diameter (D)
De diameter kunt u bepalen door en denkbeeldige circel over de top van de schroefbladen (rode circel) te nemen. Deze wordt aangegeven in inches ( 1 inch is 2,54 cm)
schroef informatie Pitch Bepalen Pitch (P)De pitch is de theoretische afstand die een schroef aflegt door het water bij 1 omwenteling.Een 13 inch schroef zou dus 13x 2,54 = 33 cm per omwenteling verplaatsen, ervan uitgaande dat er geen verlies aanwezig is ( bv doorslippen).
schroef informatie links of rechtsdraaiend Rechts- of linksdraaiend?In de meeste gevallen wordt bij een  enkele motor een rechts draaiende schroef gebruikt. Als er 2 motoren zijn gemonteerd wordt een linkse- en een rechtse schroef gebruikt om het zgn wieleffect op te heffen.
schroef informatie Gecupte bladen Gecupte bladen?
Het cuppen van bladen is doorgaans  in gebruik bij snelle (race) boten. Hierdoor ontstaat maximale stuwdruk bij hoge rotaties en verminderen de trillingen.
schroef informatie Rake Rake?
Rake is de horizontale hoek van de schroefbladen. Door de bladen onder een horizontale hoek te plaatse zal de eigenschap van de schroef op de boot veranderen (en dus de prestaties). Een negatieve hoek heeft als eigenschap dat de de bladen sterker worden ( bvbootraces) een positieve dat er bv een grotere schroef gebruikt kan worden (stuwkracht). Doorgaans zal de standaard 3- of 4 blads schroef toereikend zijn voor het recreatief gebruik.

 

Overwegingen bij bepalen schroef
Bepaal het bouwjaar, merk, model en aantal pk van uw motor.
Bepaal de diameter van uw schroef door het meten van de afstand van de top van uw schroef tot aan het midden van het asgat. Doe dit getal x 2 en deel de uitkomst door 2,54 U heft dan de diameter in inches.  Uiteraard kunt u hiervoor ook terecht in het originele onderdelen boekje of handleiding van de motor.
Van welk materiaal is de schroef? Aluminium of RVS??  

Prestatie overwegingen
Type boot (kruiser, ski-, visboot etc) ?
Welke schroef heb ik momenteel?( Merk, model, diameter, pitch, en evt cupping) ?
Motor toerental bij volgas ?
Topsnelheid bij volgas ?
Normale bedrijfshoogte (motors verliest 3% kracht per 330 meter ? In Nederland zal dus doorgaans geen verlies optreden, maar dat kan anders zijn als u de boot mee neemt op vakantie.


F.A.Q. mbt schroeven:

Q: Hoe weet ik of ik de juiste schroef heb?
A: De schroefmaat is correct als de motor vol gas op maximale toeren komt (rode lijn toerenteller). Als de motor niet op toeren komt dient u de pitch te verkleinen. Draait de motor teveel toeren dient u juist de pitch te verhogen.

Q: Hoe bepaal ik gemakkelijk de diameter van de schroef?
A: Meet de afstand van middelpunt van de schroef tot de bovenzijde van een blad. Verdubbel deze waarde en u heeft de diameter in cm. Deel deze door 2.54 om de maat in inch te bepalen.

Q: Wat is pitch?
A: Pitch is hoek van de schroefbladen. Zoals boven ook duidelijk is gemaakt wordt deze afstand uitgedrukt in aantal inches dat de schroef naar voren beweegd in 1 omwenteling.
Een schroef met een pitch van 13″ beweegd in theorie dus 13″ voorwaarts in 1 omwenteling. De boot gaat echter minder naar voren door verlies / slip.

Q: Hoe bepaal ik de pitch van mijn schroef?
A: De pitch is doorgaans in uw schroef aangebracht met ingeslagen merken.

Q: Wat is slip?
A: Slip is het verschil tussen de theoretische en actuele snelheid van uw boot. Een schroef met een pitch van 14″ welke de boot maar 7″ voorwaartse snelheid geeft heeft een slip van 50%. Slip kan gebruikt worden om de efficientie van schroeven onderling met elkaar te vergelijken als ze eenzelfde diameter en pitch hebben.

Q: Als ik mijn pitch verhoog, ga ik dan automatisch harder?
A: In de meeste gevallen helaas niet. Verhogen van de pitch helpt alleen als uw motor momenteel teveel toeren maakt. In alle andere gevallen, zolang het vermogen niet wordt verhoogd) zal uw motortoerental juist worden verlaagd, waardoor de snelhied zakt. Dit is tevens een zwaardere belasting voor uw motor ( slijtage, brandstofverbruik, millieu)

Q: Ga ik sneller als ik mijn diameter verlaag en pitch verhoog?
A: Pitch is geen vervanger voor diameter zonder verlies in efficiency en prestatie.

Q: Wat is cup?
A: Cup is a kleine kromming op de rand van elk propellerblad. Cup verlaagd cavitatie en slip, waardoor er een snelheidswinst gehaald kan worden van t.o.v. niet gecupte schroeven.

Q: Wat is het verschil in prestatie tussen 3-blads en 4-blads schroeven?
A: 4-blads schroeven accelereren beter, verbeteren stuurgedrag en reageren sneller op de gashendel t.o.v. 3-blads schroeven. Tevens zijn 4-blads schroeven doorgaans beter in balans waardoor er minder vibraties ontstaan. 4-blads schroeven zijn dus ideaal bij zwaardere boten of bij het waterskiën. 3-blads schroeven halen echter weer hogere snelheden. Tevens zijn 3- blads schroeven goedkoper dan 4-blads schroeven.

Q: Wat is Nibral?
A: Nibral is een mix van nickel, brons en aluminum. Het is sterker dan brons, maar niet zo sterk als RVS. Nibral schroeven worden gebruikt in combinatie met inboard motoren voor bv waterskieën, zeegaande visboten etc.

Q: Wat is het verschil tussen RVS en Nibral schroeven?
A: RVS is sterker, duurzamer maar ook duurder dan Nibral. RVS schroeven behalen doorgaans hogere topsnelheden dan Nibral schroeven.

Q: Krijg ik door RVS schroeven meer schade aan de aandrijfas als ik een onderwaterobject raak?
A: Bij een zware aanvaring ( bv stenen, strekdam etc) zal de aandrijflijn hoe dan ook beschadigd raken, ongeacht het materiaal waar de schroef van gemaakt is. Bij een lichte aanvaring is het waarschijnlijker dat een Nibral of Aluminium schroef beschadigd terwijl u met een RVS schroef door kunt varen.

Q: Als ik op hoogte ga varen (vakantie) moet ik dan mijn schroef wisselen?
A: Op hoogte is minder zuurstof in de lucht. Bij 1000 meter t.o.v. zeeniveau is het ongeveer 10% minder. Hoe hoger u komt hoe minder uw motor zal presteren. U dient er dus rekening mee te houden. Als u vaak op hoogte vaart is het raadzaam om hiervoor een aparte schroef aan te schaffen om op beide locaties optimale prestaties te behouden.